Medezeggenschap
MEDEZEGGENSCHAP
1. DOEL
Het beschrijven van de wijze waarop Maatwerk in Zorg de medezeggenschap van haar cliënten vormgeeft.
2. REIKWIJDTE
Deze procedure is van toepassing binnen Maatwerk in Zorg.
3. VERANTWOORDELIJKHEDEN
3.1. De directie is verantwoordelijk er op toe te zien dat deze procedure bekend is bij iedereen werkzaam binnen de organisatie en dat er gehandeld wordt conform deze procedure.
3.2. Alle medewerkers/ vrijwilligers /stagiaires zullen zich conformeren aan de afspraken die beschreven staan of worden gerefereerd in deze procedure.
4. ALGEMEEN
Maatwerk in Zorg hecht grote waarde aan de stem van de eigen cliënten en hun wettelijke vertegenwoordigers en daarom heeft Maatwerk in Zorg de medezeggenschap op verschillende niveaus binnen de eigen organisatie vormgegeven. Indien er uit de medezeggenschap verbeterpunten voortkomen worden deze acties opgenomen in de evaluatie doelstellingen en resultaatgebieden. Hieronder worden de verschillende niveaus kort besproken.
5. Niveaus
5.1. Cliëntenraad. Eens in de drie maanden komt de cliëntenraad bijeen. In de cliëntenraad zitten afgevaardigden van de verschillende locaties en zij bespreken onderwerpen op organisatie niveau. Bij de cliëntenraad zijn aanwezig de directeur, de gedragswetenschapper en de cliëntvertegenwoordigers van de locaties.
5.2 Bewonersoverleg. Een keer per 3 maanden vindt er een bewonersoverleg op de locatie plaats. Tijdens dit overleg wordt er besproken wat er goed gaat op de locatie en wat er verbeterd kan worden.
5.3 Verbeterformulier. Middels dit formulier kunnen cliënten en hun wettelijke vertegenwoordigers suggesties geven om onze dienstverlening te verbeteren.
5.4 Klachtenformulier: Middels dit formulier kunnen cliënten en hun wettelijke vertegenwoordigers klachten indienen om onvrede te uiten en worden mogelijk verbeteracties ingezet..
5.5 Cliënttevredenheidsonderzoek. Een keer per jaar houdt Maatwerk in Zorg een
tevredenheidsonderzoek onder de huidige cliënten/wettelijke vertegenwoordigers. De uitkomsten van dit onderzoek worden vertaald naar een verbeteracties.
5.6 Formulier Beëindiging zorgverlening. Wanneer de zorgovereenkomst wordt ontbonden krijgt de cliënt/wettelijk vertegenwoordiger een formulier Beëindiging zorgverlening toegestuurd. Hierop kan de cliënt aangeven waar hij/zij tevreden over was en wat Maatwerk in Zorg nog kan verbeteren aan de dienstverlening. De ingeleverde formulieren worden besproken tijdens het management overleg en daar waar nodig vertaald naar verbeteracties.
Versie 5, augustus 2023